پلیمر سیلیکون

سیلیکون‌ها

سیلیکون‌ها یا در واقع پلی سیلوکسان، پلیمری متشکل از قطعات سیلوکسان است که خود از پیوند بین اکسیژن، سیلیکون و کربن تشکیل شده است.
پلیمر_سیلیکون

سیلیکون‌ها معمولا به شکل روغن‌های بی‌رنگ و بو یا ترکیبات خمیر مانند هستند. آن‌ها در فرمولاسیون درزگیرها، چسب‌ها، روان سازها و همچنین به عنوان عایق الکتریسیته و در پزشکی و بسیاری موارد دیگر مانند ساختمان، خودروسازی، پوشش‌ها و ساخت رنگ کاربرد دارند.

خواص سیلیکون‌ها

سیلیکون‌ها خواص منحصر به فردی مانند انتقال حرارت پایین، واکنش پذیری شیمیایی کم و سمیت ناچیز، پایداری حرارتی و پایداری در مقابل نور دارند وعایق الکتریکی هستند و بستر مناسبی برای رشد میکروب‌ها نیستند.

درزگیرهای سیلیکونی

درزگیر به گونه‌ای از ترکیبات اطلاق می‌شود که حالت ویسکوز آن‌ها پس از اعمال، از مایع به جامد تغییر پیدا می‌کند. معمولا از درزگیرها به منظور پرکردن خلل و فرج و جلوگیری از نفوذ آب یا سایر مایعات، هوا یا سایر گازها، گرد و غبار و آلودگی استفاده می‌شود.

درزگیرهای سیلیکونی، چسب‌های مایع یا ژل مانندی هستند که ساختار شیمیایی بسیار متفاوتی با سایر چسب‌ها دارند. این درزگیرها انعطاف پذیری و پایداری خود را در دماهای بسیار بالا و بسیار پایین حفظ می‌کنند. همچنین در برابر ترکیبات شیمیایی، رطوبت و شرایط سخت آب و هوایی مقاوم هستند.

تغییر حالت از ژل به جامد نیازمند زمان است و در محدوده دمایی 4 تا 37 درجه سانتیگراد به خوبی انجام می‌شود. زمان لازم برای خشک شدن این چسب از یک تا چند روز با توجه به ضخامت اعمال شده متفاوت است. در فرمولاسیون این درزگیرها از ترکیباتی استفاده می‌شود تا زمان لازم به منظور ابزار کاری قبل از خشک شدن در اختیار باشد.

کاربرد چسب سیلیکون

 سیلیکون‌ها می‌توانند خواص خود را در دماهای بالا حفظ کنند. به همین دلیل در خودروسازی، قطعات الکترونیکی و لوازم منزل کاربرد دارند. به منظور اتصال قطعات موتور خودرو، پوشش کابل‌ها و قرار دادن سنسورها در محل خود از سیلیکون استفاده می‌شود.

با توجه به پیوندها و ساختار قوی که این درزگیرها پس از خشک شدن از خود نشان ‌می‌دهند و سایر ویژگی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، این چسب ها کاربردهای متنوعی دارند.از درزگیری منافذ دیوار یا سینک حمام و آشپزخانه، تعمیر و چسباندن قطعات شکسته در منزل تا کاربرد حرفه‌ای در شیشه‌های دوجداره، درزگیری قرنیز، پارکت، سازه‌های ام دی اف، خودرو و ساختمان، این چسب‌ها ده ها کاربرد متنوع دارند.

انواع چسب‌های سیلیکونی

اگر تا به حال از درزگیرهای سیلیکونی استفاده نکرده باشید، احتمالا تنوع گزینه‌ها، تعجب شما را برمی‌انگیزد. اگرچه همه‌ی انواع سیلیکون‌ها ساختار مشابهی دارند اما انواعی از آن‌ها به منظور کاربردهای خاص طراحی شده‌اند. قبل از هرچیز باید بدانید سیلیکون را به چه منظوری نیاز دارید!

چسب سیلیکون مقاوم در برابر حرارت

افرادی که سیلیکون را برای کار در محیط‌های با دمای بالا مد نظر دارند؛ می‌باسیت از درزگیرهای سیلیکونی با مقاومت بالا در برابر حرارت استفاده کنند. این ترکیبات می‌توانند دمای بالای 300 درجه سانتیگراد را تحمل کرده و در این شرایط ساختار خود را حفظ کنند. همچنین در برابر نیروهای وارده و ارتعاشات مقاوم باشند.

درزگیر سیلیکونی با استاندارد صنایع برق

این درزگیرها فاقد ترکیبات شیمیایی خورنده هستند. همچنین در مقابل رطوبت، نور و گرما بسیار مقاوم‌اند. این درزگیرها در ساخت مدارهای الکتریکی کاربرد دارند و مقاومت بالای الکتریکی و پایداری در برابر شوک‌های الکتریکی از مزایای به کار بردن آن‌هاست.

درزگیرهای همه کاره

اگر به دنبال درزگیری همه‌کاره هستید، درزگیرهای با کابرد عمومی سیلیکونی بهترین انتخاب شما خواهد بود. با قابلیت چسبندگی بالا روی انواع سطوح مانند شیشه، فلزات، پلاستیک، چوب و سنگ و خواص بی‌نظیر مانند مقاومت و پایداری بالا، این درزگیرها در هر محیط کار یا خانه به کار می‌آیند.